(n. 30 octombrie 1954, Cluj). Regizor, prozator, eseist. Institutul de Artă teatrală şi Cinematografică Bucureşti (1978). Doctorat cu teza „Introducere în filozofia artei actorului” (2006).
A realizat peste cincizeci de spectacole, multe din ele premiate, printre care: Oedip salvat de Radu Stanca, Cu uşile închise de J.P. Sartre, Afară în faţa uşii de W. Borchert, Antoniu şi Cleopatra de W. Shakespeare, Burghezul gentilom de Molière, Antigona de Sofocle, Lecţia de E. Ionesco, Săptămâna luminată de M. Săulescu, Caligula de A. Camus, Richard al III-lea de Shakespeare (nominalizat pentru cel mai bun spectacol în turneu în Marea Britanie în 1994), Richard II de Shakespeare, Experimentul Iov, pe un scenariu original, după Biblie, Exact în acelaşi timp de Gellu Naum, Tragica istorie a Doctorului Faust de Marlowe etc.
Volume: Un zeu aproape muritor, povestiri, 1982; Redescoperirea actorului, studii, 1985; Cercul de aur, eseuri, 1985; Act şi mimare, studii, 1989; Istorii pe care n-am să le scriu, povestiri,1998; Autoportret cu himere, povestiri, 2001; Scene intime. Scene de masă, povestiri, 2001; Omphalos, povestiri, 2001; Memoriile hingherului. Spune Scardanelli, povestiri, 2004; Il rauco suon, 2006; Povestiri cu umbre, 2006; Seria de autor: În Balkanya, eu şi ceilalţi demoni, Opiniile unui călător nedemn de încredere, Exorcisme, 2011.
Creaţiei teatrale a lui Mihai Măniuţiu i-au fost consacrate trei albume monografice: Trilogia Dublului (Bucureşti, Unitext, 1997), MĂNIUŢIU. Imagini de spectacol de Cipriana Petre-Mateescu (Cluj, Idea Design & Print, 2002) şi Dansând pe ruine de Dan C. Mihăilescu (Cluj, Idea Design & Print, 2006),
plus monografia Cristina Modreanu, Mihai Măniuţiu. Spaţiul cameleonic, 2011.